donderdag 10 mei 2012

Het nieuwe pinnen

Het zal wel weer aan mij liggen, maar die net gestarte campagne met iban en bic en een nieuw ibannummer in plaats van je huidige rekeningnummer kost geld. Een campagne kost altijd geld. Maar dat betalen u en ik niet gelukkig, die belofte schijnt de Consumentenbond te hebben losgekregen.

De berichten van de Nederlandsche Bank praten over uw nieuwe IBAN-nummer, dat ons land gelijk mee doet optrekken in de vaart der EU-landen. Met andere woorden, Nederland loopt al tijden achter.

U krijgt een 22 letter/cijferig bankrekeningnummer, dat vereenvoudigt de internationale betalingen per bankgiro.
Dat kan wel zo zijn, maar je hebt nog steeds het IBAN en BIC nummer van je tegenpartij nodig. Ofwel de 22 cijfers die benodigd zijn voor een foutloze transactie, want een letter kun je niet invullen, Probeer het maar.

Ik heb een paar nummers voor als ik betaal naar en in Spanje, en daar zie ik 16 cijfers voor de desbetreffende bankrekening, voorafgegaan door een landcode en bankcode (6 cijfers).
Komt geen letter aan te pas. Binnen Spanje mag ik de landcode vergeten.
Op mijn Spaanse bankpasje staan 4 groepjes van 4 cijfers, net zoals op mijn Nederlandse creditcard. Geen letter te bekennen. Maar dat getal is niet hetzelfde als mijn bankrekeningnummer.

Dan ga je denken dat het nieuwe NL-bankpasje straks ook 16 cijfers gaat bevatten, maar daar lees je niets over. Het zal wel niet, want kijk naar de nieuwe wereldpas van de Rabo voor het nieuwe verticale pinnen.


Op de promotiesite kun je zien wat je nieuwe nummer wordt. Dit: NL08RABO0 , gevolgd door uw huidige bankrekening. Als u giro had (waar blijft de tijd) komen er nog twee nullen voor.

Maar dat voorbeeld gaat niet werken, daar komen straks voor nationaal verkeer gewoon 16 cijfers, zoals in de rest van Europa.  Dus NL vervalt, en ipv Rabo of Amro of Giro komen daar 4 cijfers. Die had u dus al, alleen zag u dat niet, dat vulde de bank voor u in als afzender.

Aangezien de meeste Nederlanders niet internationaal geld overmaken, en je in een betaalformulier op internet wordt weggestuurd als je letters in plaats van cijders intikt, is de campagne dus niet compleet.

Daar krijgen we een andere campagne voor, toegesneden op de particulier. Of u krijgt gewoon een briefje van uw bank, met uw nieuwe pasje, aangepast aan de internationale regels. Of niet, want Nederlanders doen het soms graag anders dan anderen.

Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen, zegt de Bank. Nee, dat is zo. Ik zou maar even wachten met dat nieuwe briefpapier.

2 opmerkingen:

  1. Oeps, jullie lopen inderdaad achter. Bij ons zijn ze al een tijdje bezig met die IBAN-nummers, en voor iedereen definitief sinds januari dit jaar dus ook voor binnenlandse transacties. Nu kan dat achterlopen ook te wijten zijn aan de campagne die moest worden opgesteld bij jullie om de bevolking in te lichten want dat hebben wij dus niet gehad. Bezuinigingen hé ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker hoor, achttien tekens voor het rekeningnummer bij elke rekening die je moet betalen. Ik kan niet wachten.

    BeantwoordenVerwijderen