zondag 15 juli 2012

Kienholz

The Original Beanery is een kunststuk van Kienholz, in het bezit van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Dat hoop ik althans, want het laatst dat ik er van hoorde was meer dan een jaar geleden tijdens 'ask the curator' op twitter.
De curator bevestigde dat de kist met inhoud, die het Beanery café verbeeldt in Los Angeles, na de renovatie van het museum weer tentoongesteld zou worden.


Als je de Beanery binnentreedt klinkt er muziek, glasgerinkel en geroezemoe. Er hangen mensen aan de bar, levensecht, maar op de plaats van hun gezicht zit een klok. Die stilstaat. Er is een geurgenerator die op ongezette tijden aanslaat.
Je kon er toen tussen de klanten in gaan staan, maar dat zal in de nieuwe opzet wel veranderd zijn, áls het weer geplaatst wordt.

'Het geheel symboliseert het verloop van de echte tijd (gesymboliseerd door een krant) naar de surrealistische tijd in de bar waar mensen hun tijd verspillen, de tijd doden, de tijd vergeten en de tijd negeren', aldus de maker.

De eerste keer dat ik het zag was begin jaren zestig, toen naar het Stedelijk gaan bij het leven hoorde. Vanwege een kortingskaart of zo, dat weet ik niet meer. Het dynamisch laboratorium was het begin.

Kienholz, Tingeley met zijn machines in de tuin, grote vrouwen met borsten-beelden van Nikki St. Phalle en een stoel van 3 meter van Wim T. Schippers in het Vondelpark. Amsterdam bruiste.
Ook met Carel Willink, die je zomaar in de Leidsestraat tegen kon komen bij de bakker. De zoon van Pyke Koch ontmoette ik later in Beijing. Een aangenaam gesprek.

'Ober! Aannemen!'

1 opmerking: