vrijdag 4 maart 2011

Oma's dikke koek

Mijn moeder maakte deze koek vroeger toen we een tenthuisje op Zandvoort hadden.
Dikke koek was iets dat alleen 's zomers gemaakt werd, in een grote juspan en uiteraard op een oliestelletje, want dat was wat we daar hadden, naast een primus.

Butagas kan ik mij niet herinneren, volgens mij mocht dat niet door de dicht opeengepakte huisjes van maximaal 16 m2 met canvas c.q. zeildoek als dak. Tussen de huisjes was een doorgang van 1 meter.

Helaas heeft mijn moeder nooit verteld hoe het recept in elkaar zat, dus er moest wat gescharreld worden, met het volgende resultaat.

Het recept
500 gram bloem | 30 gram verse gist (bloem en gist kunnen eventueel vervangen worden door zelfrijzend bakmeel)
250 gram krenten en/of rozijnen | 4 dl lauwe melk | 2 eieren |
1 à 2 pakjes vanillesuiker | wat zout | slaolie of boter |

Los de gist op in een beetje lauwe melk, en maak vervolgens van de bloem, de rest van de melk, de opgeloste gist en het zout een glad beslag.
Roer de losgeklopte eieren en de vanillesuiker door het beslag en voeg de gewassen en zo droog mogelijk uitgelekte krenten en rozijnen door het beslag.
Laat het beslag ca. 1 uur op een warme plaats rijzen.

Verhit de olie of boter in een gietijzeren pan met een dikke bodem (mijn moeder gebruikte de juspan), giet het gerezen beslag in de pan en bak de koek met het deksel op de pan op een matig vuur (de echte liefhebbers gebruiken voor het bakken van de dikke koek uiteraard een petroleumstel!).

Keer de koek om wanneer de bovenkant droog is (na ongeveer 1 uur) en bak de koek af, nog steeds op een matig vuur.
De koek behoort gegeten te worden met boter en suiker (het liefst nog voordat deze geheel is afgekoeld). Na één dag is de koek niet meer om te vreten.

N.B.: als alternatief voor een beslag van bloem en gist kan ook een beslag gemaakt worden van zelfrijzend bakmeel. De koek kan ook in de oven gebakken worden in plaats van op het vuur.
Naast de vulling van krenten of rozijnen kan appel, sucade enz. gebruikt worden.

Men bedenke echter dat alle wijzigingen ten opzichte van het oorspronkelijke recept de authenticiteit van de koek aantasten.

1 opmerking:

  1. Dikke koek, wat grappig, een mooie strand- en oliestelvariatie op drie-in-de-pan. Het oliestelga ik laten voor wat het is, maar ik ga binnenkort je recept eens uitproberen.
    Aten jullie ook binnenbandenpap?

    BeantwoordenVerwijderen