woensdag 11 juli 2012

Boekbespreking.

Deze week ben ik begonnen aan Giphart, nadat ik drie boeken van Karen Slaughter had gelezen op mijn tabletje.

Die Slaughter begon leuk, met pathologisch-anatomische lessen en opengesneden lijken, terwijl de hoofdfiguur een vreemde verhouding heeft met haar ex. Ze knuffelen wat en doen alsof ze nog nooit met elkaar naar bed zijn geweest. Zo preuts als wat, je verdenkt haar er van nog maagd te zijn, inclusief blozen en geheime gedachten. Onderwijl lossen ze samen moorden op.

Het zakte af toen ze in deel drie ging flashbacken tijdens een verhaallijn over een gijzeling. Het neigde toch een klein beetje naar dameslektuur. Volgens het voorwwoord laat de schrijfster zich leiden door adviesen en verzoeken van lezers. Tja. Volgend seizoen deoverge delen proberen.

Nee, dan Louis Paul Boon met Mieke Maaike's obscene avonturen; de hoofdrolspeelster begint er mee op 10 -jarige leeftijd, en het valt me nog mee dat het boek niet op de verbodenboekenlijst staat.
Op bol van de boeken biedt een lezer het boek aan als "gebruikssporen, fotootje op voorkant beetje beschadigd, vlekjes op achterkant, boek verder heel en netjes" en zegt een ander "Verlaat nooit mijn zijde, een fantastisch boek voor in ieders nachtkastje. Ik ga nooit op reis zonder." Men bedoelt het boek, denk ik.

Giphart dus. Begonnen met 'Giph' uit 1993 en het is bij vlagen amusant. Moe word je wel als je leest wat hij wil en zou kunnen, en dan pas na 100 bladzijden aan wippen toekomt. Dan is hij al 25 jaar oud.
Banale studentenseks en angstfalen, maar dan gaat hij ook los. In andermans echtelijke sponde, op een zeilboot, in de Baarnse villa van zijn 12 jaar oudere uitgeefster en met een gymnasiummeisje van 17. Er gaat niets boven gymnasiummeisjes zegt Giph en hij dweept met Rudy Kousbroek en Joost Zwagerman. In het boek althans.
Giphart is een beetje overschat. Phileine gaat me straks misschien overtuigen, je weet het niet.

Het vervelende is dat ik bij het lezen steeds het hoofd van Arnon Grünberg erbij zie, inclusief pukkeltjes, als zijnde de hoofdpersoon. Het leest niet aangenaam, qua voorstellingsvermogen. Inzake handelsbekwaamheid inzake het vrouwelijk geslacht doet het soms denken aan Maarten 't Hart in Verlovingstijd. Het wil maar niet lukken.

Vanavond gaat Giph terzijde om plaats te maken voor David Baldacci. Ik hoop dat het wat is, want net zoals Ludlum blijkt ook hij zo'n 15 boeken op een rij te hebben geschreven.
Dan wordt het al gauw een kunstje. Geldt ook voor eerdergenoemde Slaughter, die in elk boek begint om te vertellen hoe het allemaal gekomen is in het begin. Een soort steeds uitgebreider 'wat vooraf ging'.
Scheiding, verkrachting, carrière, alleen wonen en een lesbische zuster.

Besproken:
- Karen Slaughter, Nachtschade, Zoenoffer, Een kleine koude huivering.
- Louis Paul Boone: Mieke Maaike's Obscene Jeugd, isbn 902950403X
- Ronald Giphart: Giph, isbn 9038826877


Geen opmerkingen:

Een reactie posten