vrijdag 17 februari 2012

Hoe zou het nu zijn met..

geknipt en gebruikt - Bejaarden moeten betalen voor ommetje

Bewoners van de tien verpleeghuizen van ZINN, met vestigingen in Groningen, Hoogezand en Haren, moeten voortaan betalen voor een blokje om. Als de bewoners samen met een van de medewerkers een ommetje willen maken kost ze dat 15 euro. Dat meldde directeur Wil Koopmans van ZINN in juni 2010.

Ook voor een uitgebreide douchebeurt of een uurtje zwemmen moeten de bewoners in de buidel tasten. Douchen kost 21 euro en voor zwemmen moeten ze 42 euro op tafel leggen.
Volgens de directeur heeft ZINN zelf geen geld voor deze extraatjes, zoals ze het noemt. De extra's worden verzorgd door de medewerkers van ZINN, die daarvoor extra uren kunnen declareren.

Koopmans vindt niet dat de maatregel te ver gaat en ten koste gaat van minder bedeelde bewoners. „Sommige mensen gaan toch ook vaker op vakantie dan anderen?“

Tja
Ik begrijp nog steeds niet waarom er extra moet worden gedeclareerd door personeel dat op de loonlijst staat. Die werken toch gewoon van 9 tot 5? Neem je toch wat leerlingen aan? Oh wacht, kan niet, heeft oorzaken en schept problemen.

Behalve een weerwoord dat alleen de basisbehoeften worden vergoed door de zorgkantoren (CVZ?) en dat we niet meteen op de hoge vergoedingen voor directieleden en management in de zorg moet afgeven: nooit meer iets over gehoord.

Geen duiding over basisbehoeften en wie die bepaalt, alleen maar zeggen dat de familie ook een verantwoordelijkheid heeft.
Als je oud en behoeftig, zonder naasten, in een verpleeghuis woont, mag je dus dankbaar zijn dat er basisbehoeften zijn. Dat zijn de behoeften waarvoor geld gefourneerd wordt.

Het moest mij even van het hart, deze oude notitie. Er zijn columns over volgeschreven, maar ik denk alleen maar dat als ik op mijn 86e dood ga dat zittend in mijn eigen stoel doe, thuis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten