woensdag 23 mei 2012

Bloemkoolsoep

Bij Claar lees ik dat er bloemkoolsoep uit de diepvries bestaat. Yuck!
Het is dat er piccalilly bestaat, want bloemkool (met saucijsjes) vind ik niet smakelijk zonder die gele smurrie. Het papje nemen we op de koop toe.
Het is zelfs zo dat als ik bij mijn zoons kom eten, dat potje ook aanwezig is. Ze denken wel aan hun vader.

Dat kan wat worden als we weer tulpenbollen gaan eten en er ook soep van gaan maken. Dan zal ik met heimwee aan dat gele potje piccalilly denken.
Tot mijn achttiende, schat ik, at ik geen bloemkool. Mijn moeder kookte voor mij dan iets anders, meestal doperwtjes. Ja, enig kind, net wat u zegt.

Later werd ik een keer uitgenodigd bij een meisje thuis en na een middagje muziek luisteren en boeken lezen werd het vanzelfsprekend geacht dat ik bleef eten.
Een dampende schaal met bloemkool kwam op tafel, met aardappelen en een sucadelapje, én een papje voor er overheen.
Dan kun je je niet laten kennen en ik heb toen beleefd mijn bord leeggegeten, want je wil nog wel eens terugkomen.

Zo is het gekomen dat ik toch aan de bloemkool ben geraakt.
Maar om er nu soep van te eten? Geef mij maar versgemaakte wontonsoep, met een drupje sojasaus.

Valt het u trouwens ook op dat op TV veel mensen de s als een z uitspreken? Net zoals de Kon. Fam. Probeer het eens: zozeesjes, het is alsof je Swiebertje hoort praten. Dat kan nog heel groot worden. Zoep met zjeu en balletjez.

Altijd blazen, want koud koken kunnen we niet.




2 opmerkingen:

  1. Ik lust wel bloemkool maar 't liefst in witte saus of met kaassaus... rauw met cocktailsaus en als verse soep met een gele paprika erin... lekker zé :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die witte saus hoef ik niet. Kaassaus mag. Kerriesaus kan ook, of gewoon kerrie, of geraspte kaas, of gefruite ui. Er kan van alles. Maar piccalilly, dat zure spul ... Ik moet er niet aan denken.

    BeantwoordenVerwijderen