dinsdag 7 augustus 2012

FB

Uit de pers:
"Facebook is zo'n wijdverspreid fenomeen dat juist géén account hebben op de populaire social media website als verdacht kan worden aangemerkt, zo schrijft de Duitse Tagesspiegel.
Werkgevers zouden het verdacht vinden als een sollicitant niet terug te vinden is op Facebook."

En: een facebook account zou een teken zijn van een gezond sociaal netwerk hebben, licht een psycholoog toe. De oudere generatie zou wat terughoudend zijn, want is zo niet opgegroeid.

Dat laatste klopt niet helemaal, want de plussers van nu waren tussen de 25 en 40 toen ze kennis maakten met de Commodore.
Met FB zijn ze inderdaad voorzichtiger, maar als je op bepaalde chat en datingsites kijkt, zie je het omgekeerde. De zitkuilgeneratie. Jaren zestig en zeventig.

Zoek niet verder, het gaat niet over ons
Die oudere generatie is echter wel opgegroeid met het besef dat als ze teveel van je weten je zomaar ineens in een trein naar het oosten kan zitten. Of het zuiden. Of van bepaalde beroepen wordt uitgesloten.
Dus gebruik je een andere naam, ondanks dat Google en FB daar ontzettende bezwaren tegen hebben en je met een huns inziens vreemde naam niet accepteren voor een account.
Je zal maar Max Laadvermogen heten.

Mijn oude Hotmail-account waar alleen een inlognaam en woonplaats Andorra staat, vraagt elke keer om meer gegevens als telefoonnummer e.d., want stel je voor dat ik mijn wachtwoord zou vergeten. Dan kan ik er nooit meer in. Nee, noem mij maar Lowietje van de familie Dom.

Ik zit op FB met een minimaal profiel, en doe er eigenlijk niets. Kijken en af en toe een duimpje opsteken of 'leuk' zeggen. En je kleinkinderen zien.
Een blogvriendin doet nu haar verhaal op FB in plaats van op haar blog. Alhoewel ik haar redenatie kan volgen, blijft het behelpen.

Een leuke foto van een merel in de tuin kan net zo goed op je blog en de kans is groot dat je (ongeziene) toeschouwers in aantal groter zullen zijn dan op FB, want dat laatste is beperkt tot vrienden.
Het ging net zo lekker met elke dag een foto en korte melding erbij. Alweer een leeg blog erbij, het heerst.

2 opmerkingen:

  1. Komt wel weer, maar niet meer elke dag een stuk. En elke dag een foto kan ik ook al niet voor elkaar krijgen straks. Gewone dagen leveren niets op, tenzij je een foto van een boek of zoiets vreselijks als een strijkijzer interessant vindt.

    BeantwoordenVerwijderen